Google se stal číslem jedna mezi internetovými vyhledávači v České republice. Od této chvíle je na světě už jenom pět zemí, kde Google ještě nezískal pozici nejpopulárnější stránky pro vyhledávání na webu.

Podle Toplistu, který zajišťuje v České republice audit návštěvnosti webových stránek, byl skutečný souhrnný podíl Googlu mezi 4. a 12. lednem 47, 2%. Jak toho Google dosáhl? Výsledné číslo je kombinací hledání realizovaných na Google.cz, Google.sk a dalších Google vyhledávačích používaných v rámci země. Tímto výsledkem poráží Google výkon Seznamu.cz a jeho dvou dalších stránek, které měly v průběhu stejného týdne souhrnný podíl 45,5%.

Je důležité si uvědomit, že čísla týkající se podílu na trhu, které uvádí Toplist pro Českou republiku nejsou založena na provedených hledáních, ale na procentu kliknutí, které každý vyhledávač posílá webové stránce.

Jak dosáhl Google vítězství na českém trhu?

Podle českého zpravodajství, byl Google na začátku roku 2010 za Seznamem daleko pozadu, ztrácel na něj dokonce okolo 20 %. Co se tedy změnilo? Specialista na webový marketing z Evropy považuje za hlavní důvod změny nasazení televizní reklamy. Společnost Google CZ zahájila v srpnu 2010 hlavní televizní reklamní kampaň s úspěšným komerčním spotem, který vypráví o lásce v Paříži.

Experti z ruského Yandexu mají na věc odlišný názor. Příčinou úspěchu Googlu na českém trhu je podle nich lepší vyhledávací kvalita a nové obchodní produkty, které jsou pravidelně aktualizované. Například podle Google AdWords blogu bylo jen v roce 2010 realizováno několik proaktivních aktualizací. Tady jsou některé z nich:

  •  AdWords Campaign Experiments: tento nástroj umožňuje PPC specialistům realizovat experimenty s nabídkami, klíčovými slovy, reklamními sestavami a změnami umístění, následně lze měřit, jak tyto úpravy ovlivňují výkon celé kampaně. Pokud není dopad dostatečně efektivní je snadné změnit PPC kampaň na předchozí nastavení.
  • Search Funnels: umožňuje porozumět, jak na Googlu v praxi funguje vyhledávání, kliknutí na reklamu a následné promítnutí do chování uživatelů, které vede ke konverzi. To znamená, že když si potřebujete ujasnit, která klíčová slova vám přinesou nejlepší výsledky, jednoduše si je ověříte tímto nástrojem a zjistíte, jakým způsobem je konverzní proces veden až na vaši webovou stránku.
  • Product Ads: pomocí tohoto nástroje můžete zvýraznit vaše nejrelevantnější produkty (třeba ve vašem e-schopu) pomocí obrázků a vizualizace cen, které se při hledání zobrazí přímo na stránce s výsledky vyhledávání, to vše díky Product Listing Ads a Product Extensions.
  • Remarketing: pravděpodobně nejzajímavější inovativní nástroj, který při vyhledávání nabízí vaši reklamu uživatelům, kteří předtím navštívili vaši webovou stránku. Je to úžasná příležitost jak zvýšit věrné cílové publikum a přivést cílený efekt na vaše PPC kampaně.

Ve kterých zemích Google ještě není vyhledávačem číslo jedna?

Česká republika byla do minulého týdne jednou ze šesti zemí, kde Google nedosáhl na pozici dominantního internetového vyhledávače. Společnost ComScore uvádí, že ze 40 zemí, kde prováděla expertízu (Česká republika v této analýze nebyla zahrnuta) má Google méně než 50% podíl na trhu v těchto zemích:
Rusko (kde je číslo jedna Yandex)

  • Japonsko (Yahoo)
  • Čína (Baidu)
  • Thaiwan (Yahoo)
  • Jižní Korea (Naver)

ComScore dále uvádí, že Google není leadrem na trhu v Hong Kongu, který technicky vzato není oddělenou zemí od Číny, takže nebyl zahrnut v analyzovaném seznamu.